Maarla Groupissa toimitusvarmuus ja laatu ovat keskeisiä tekijöitä, jotka ohjaavat päivittäistä toimintaamme. Tuotannon näkökulmasta nämä kulkevat käsi kädessä ja panostammekin molempien osa-alueiden hallintaan varmistaaksemme asiakkaillemme parhaan mahdollisen kokemuksen.
MAPSin vaikutus toimitusvarmuuteen ja laatuun
Nykyään toimitusvarmuus ja laatu ovat perusvaatimuksia, joita ilman ei pärjää markkinoilla. “Me olemme Maarla Groupissa tiedostaneet tämän ja kehittäneet toimintatapojamme vastaamaan näitä vaatimuksia. Tämä ajattelutapa on johtanut MAPS-järjestelmän (Maarla Production System) käyttöönottoon, joka ohjaa toimintaamme kohti parasta asiakaskokemusta”, kertoo Maarla Groupin myyntipäällikkö Sanna Paananen.
“MAPS on tuonut ymmärrystä siitä, että jokaisella vaiheella on oma tärkeä rooli. Jos joku vaihe ei onnistu, niin toimitusvarmuus kärsii”, kertoo Maarla Groupin laatupäällikkö ja hitsauskoordinaattori Juho Jaurakkajärvi. MAPSin myötä on myös kehittynyt kulttuuri, jossa jokainen pyrkii varmistamaan, että oma työ on tehty niin, että seuraavalla vaiheella on onnistumisen edellytykset. “Esimerkiksi tuotannossa on opittu vaatimaan, että tietyt asiat pitää olla selvillä ja määritetty ennen tuotantoon laittamista”, Jaurakkajärvi sanoo. MAPSin myötä myös myynnin ja tuotannon yhteistyö on kehittynyt merkittävästi.
Maarla Groupissa on selkeät käytännöt poikkeamien käsittelyyn. “Poikkeamat nostetaan esille, niistä tiedotetaan avoimesti ja tehdään korjaavia toimia. Sillä varmistetaan, että toiminta toteutuu myöhemmissä vaiheissa suunnitellusti”, Jaurakkajärvi toteaa. Jokaisella työntekijällä on pääsy MAP-sovellukseen, johon kirjataan havaitut poikkeamat. Näin varmistetaan, että tieto välittyy kaikille ja korjaavat toimenpiteet voidaan toteuttaa nopeasti.
“Tällä hetkellä toiminnanvarmuus jo hyvällä tasolla, mistä kertoo se, että laatumittari PPM on saatu tavoitteeseen”, sanoo Jaurakkajärvi. PPM on valmistavassa teollisuudessa yleisesti käytetty mittari, joka kuvaa tuotteiden laatua ja virhetasoa. “Myös viime vuonna toteutetun asiakaspalautekyselyn kiitettävä arvosana kertoo siitä, että asioita on tehty oikein asiakkaidenkin mielestä”, Paananen lisää.
Maailmantilanne ja muuttuneet asiakasvaateet haastavat
“Myynnin näkökulmasta meitäkin haastaa meistä riippumattomat syyt kuten maailmantilanne. Tämän johdosta myös asiakasvaateet ovat kovasti muuttuneet vuosien
varrella: valmistavalle teollisuudelle toimitusaikaketju on nykyään aika lyhyt. Meidän tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että prosessien on toimittava suunnitellusti, jotta pysymme aikataulussa ja asiakas saa oikeaa laatua oikeaan aikaan. Asiakkaan suuntaan on tärkeää pitää avoin keskusteluyhteys myös ongelmatilanteissa. “Jos
olemme syystä tai toisesta myöhässä sovitusta aikataulusta, niin tiedotamme asiakasta tilanteesta, emmekä jätä asiakasta pulaan”, kertoo Paananen.
Työntekijöiden rooli toimintavarmuuden ja laadun varmistamisessa
Työntekijämme pääsevät vaikuttamaan toimitusvarmuuteen ja laatuun osallistumalla prosessien kuvaamiseen ja kehittämiseen. “Prosessikuvaukset on tehty tuotannon henkilöiden kanssa ja siellä on tullut esiin paljon asioita, jotka vaikuttavat toimitusvarmuuteen”, kertoo Maarla Oy:n työnjohtaja Arto Pitkänen. Nykyisessä toimintakulttuurissamme tekijät puuttuvat pienemmällä kynnyksellä puutteisiin. ”Kun poikkeamista puhutaan sisäisesti, tavoite on aina varmistaa ettei se se enää toistu”, sanoo Sopvalm Oy:n työnjohtaja Jani Hakonen.

Tulevaisuuden kehitysaskeleet
Maarla Group investoi jatkuvasti tulevaisuuteen. Juuri käyttöönottovaiheessa olevan täysautomatisoidun ohutlevytyöstölinjan hankinnan yksi keskeinen tavoite on kyky vastata entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. “Se parantaa varmasti entisestään sekä toimitusvarmuutta että laatua”, Paananen sanoo. Paanasen mukaan jatkossakin Maarla Groupissa on tärkeää jatkuva parantaminen. “Prosessit kehittyvät ja me kehitymme. Pyrkimys jatkuvaan parantamiseen näkyy prosessien kehittämisen lisäksi uusien työntekijöiden huolellisena perehdyttämisenä ja aktiivisena kouluttautumisena. Esimerkiksi esihenkilöiden johtamiskoulutuksella pyritään ottamaan haltuun toimintatapoja, joiden avulla esihenkilöt voivat entistä paremmin auttaa muita onnistumaan”, Paananen sanoo.
Artikkeli Laatu ja toimitusvarmuus eivät ole sattumaa julkaistiin ensimmäisen kerran Maarla group.